گزیده‌ای از کتاب

عصر بازاریابی پست مدرن

برندسازی در هفت گام

زمان ظهور برندهای شخصیت‌مدار
برندهای اجتماعی و فرهنگی
هم‌اکنون عصر بازاریابی پست‌مدرن است، عصر ظهور برندهای شخصیت‌مدار، برندهای اجتماعی و فرهنگی.
در ابتدا باید گفت که پست‌مدرنیزم به معنای دقیق کلمه یک مکتب فکری نیست، حتی جنبش فکری یکپارچه‌ای هم نیست که هدف یا زاویه‌ی دید مشخصی داشته باشد و معنای آن در یک حوزه نیز لزوماً با حوزه‌های دیگر همخوانی ندارد. برای مثال، بازاریابی پست‌مدرن با معماری پست‌مدرن ویژگی‌های یکسانی ندارد. اگر قرار باشد آن را به سادگی توضیح دهیم باید گفت پست‌مدرنیزم بر این اشاره دارد که انواع پیشرفت‌های انسان بر درک او از امور انتزاعی‌تر مانند معنا، هویت و حتی واقعیت تأثیر می‌گذارند. پست‌مدرن‌ها بر این نکته تأکید دارند که روش‌های قدیمی تحلیل دیگر مفید نیستند و برای درک اوضاع حاضر باید رویکردهای تازه‌ای ایجاد کرد.
بنا بر گفته‌ی گلن وارد، «پست‌مدرنیزم بیشتر به اموری ملموس از قبیل توسعه‌ی رسانه‌های همگانی، جامعه‌ی مصرفی و فنآوری اطلاعات می‌پردازد». اما ویژگی‌های بازاریابی پست‌مدرن در مقابل بازاریابی مدرن از این قرار است:
• به جای توجه به بازارها در سطح جهانی، به بازارها در سطح منطقه‌ای و قومی و نژادی توجه می‌کند. در این نگاه بازار همگنی به نام بازار جهانی وجود ندارد و برای دستیابی به بازار جهانی ‌باید چندین بازار منطقه‌ای را به دست آورد.
• به جای توجه به فروش، بر مصرف تمرکز می‌کند.
• به جای تحریک آگاهی، احساسات را تحریک می‌کند.
• به جای ترویج یک فرهنگ (آن هم غربی)، بر ارتباطات چندفرهنگی تأکید دارد.
• به جای تأکید بر داده‌های کمّی، به پژوهش‌ها و معیارهای کیفی و مردم‌شناسانه توجه می‌کند.
• به جای توجه به جزئیات علمی و مدیریت آن‌ها در بازاریابی، به هویت شخصی و فرهنگ عامه در بازاریابی تمرکز می‌کند.
یکی از ویژگی‌های اصلی تجربه‌ی پست‌مدرن، چندپارگی است؛ یعنی هویت فردی، میراث تاریخی و سلسله‌مراتب سنتی دیگر حقایقی ثابت و مطمئن نیستند. در چنین دنیایی که همه چیز در حال تغییر است، برندها وعده‌ی پایداری می‌دهند. جوهره‌ی برند چیزی است که هر چقدر ثابت‌تر باشد، ارزش افزوده‌ی آن بیشتر است.

برگرفته از کتاب «برندسازی در هفت گام»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *